Skip to main content

IBU BAPA PENDIDIK ANAK-ANAK

IBU BAPA PENDIDIK ANAK-ANAK

Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar

15.04.2010

1. Mendidik adalah menjaga atau melatih seseorang. Apabila seseorang itu dilatih bercakap benar, maka setiap perkataan dan pertuturan yang diucapkan sentiasa benar dan tidak dusta. Kebiasaan ini akan menjadi darah daging dalam dirinya dan menjadi adat kebiasaan. Akhirnya, akan terbentuklah sifat dan keperibadian yang luhur dalam diri manusia ini. Keperibadian pula akan melahirkan kemahuan, manakala kemahuan akan mendorong sesaorang melaksanakan sesuatu dengan apa yang dididik. Jika acuan pendidikan itu merupakan pendidikan Islam, nescaya akan lahirlah insan soleh yang memiliki syaksiah Islamiah sebenar yang dapat dilihat dan dalam kehidupan seharian mereka.

2. Dalam mencapai matlamat pendidikan Islam, ibu bapa merupakan agen terpenting selain daripada sekolah dan masyarakat sekitaran. Kanak-kanak membesar bermula di rumah dan di rumahlah merupakan sekolah meraka yang pertama bagi seseorang kanak-kanak. Ibu bapa dan ahli keluarga merupakan guru-guru mereka yang pertama. Manakala, rumahtangga yang aman bahagia di mana di dalamnya terbentuk suasana ke Islaman dan persekitaran yang baik akan mempengaruhi pertumbuhan emosi dan akhlak kanak-kanak tersebut.

3. Kanak-kanak merupakan nikmat Allah s.w.t yang diamanahkan kepada dua ibu bapa. Amanah dan nikmat ini hendaklah dijaga dan diuruskan dengan sebaik mungkin, bukan hanya memberi makan minum, pakaian sahaja, tetapi lebih jauh dari itu ialah mendidik dan mengasuh mereka mengikut ketentuan Allah s.w.t dan Rasul-Nya.

4. Kanak-kanak yang dikurniakan Allah s.w.t fitrahnya adalah suci, tercipta di atas dasar tauhid dan agama yang lurus serta beriman kepada Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

Penciptaan Allah yang telah mencipta manusia sesuai dengan agama fitrah, tidak pertukaran bagi makhluk Allah ialah agama lurus, akan tetapi kebanyakkan manusia tidak mengetahui.

Kenyataan ini diperjelaskan lagi melalui sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari:

Maksudnya: “Bahawa setiap anak yang dilahir adalah didalam keadaan fitrah (suci bersih) dan ibubapa yang mencorakkan kehidupan mereka samaada menjadikannya Yahudi, Nasrani ataupun Majusi”.

5. Ibubapa haruslah berusaha menanamkan iman dan aqidah Islam kedalam jiwa kanak-kanak dengan memberi penekanan bersungguh-sungguh, ini kerana jauh didalam lubuk hati seseorang manusia terdapat ruang-ruang kosong yang hanya perlu diisi dengan keimanan. Apabila keimanan menjadi teras kehidupan seseorang muslim, natijahnya akan mempengaruhi seluruh tindakannya. Iman merupakan alat yang teguh untuk melahirkan amal yang baik.

Allah s.w.t menjadikan kehidupan yang baik dan sempurna buat kita yang mempunyai hati yang terisi dengan iman.

FirmanNya bermaksud:

“Barang siapa yang mengerjakan kebaikkan, baik lelaki mahupun perempuan dan ia seseorang yang beriman, maka pastilah kami akan memberinya kehidupan yang baik dan pasti kami memberi balasan dengan pahalanya menurut apa yang telah dikerjakan dengan sebaik-baiknya”.

6. Ibubapa hendaklah sentiasa menjaga kerukunan rumahtangga elakkan daripada sebarang bentuk pergaduhan dan pertengkaran, lebih-lebih lagi di hadapan anak-anak wujudkan suasana yang baik, aman damai sehingga membawa keseronokkan terutama kepada anak-anak untuk mereka lebih suka berada di rumah daripada di luar rumah, dengan sesiapa mereka berkawan dan lain-lain. Janganlah jadikan rumah tempat yang merunsingkan dan timbul serba masalah kepada anak-anak, akhirnya mereka akan mencari orang lain untuk meluahkan perasaan dan mengadu masalah.

7. Akhir sekali, saya rumuskan peranan ibu bapa terhadap anak-anak dalam soal pendidikan terhadap mereka. Antaranya:

a) tugas ibubapa bukan sahaja membesarkan anak dengan memberi makan zahir sahaja, malah ibu bapa bertanggungjawab memberi anak-anak makan dari segi zahir dan rohaninya juga dengan mengajar anak mengenali agama Islam berkaitan dengan aqidah, ibadat dan juga akhlak.

b) menjadi contoh terbaik dan terdekat kepada anak-anak, sehingga mereka benar-benar terkesan dan terbawa-bawa dengan gaya hidup yang baik telah diterapkan oleh kedua ibu bapa mereka sekalipun keduanya tidak tinggal bersama atau meninggal dunia.

c) mengambil berat terhadap pelajaran mereka dan tidak hanya menyerahkan bulat-bulat tugas mendidik kepada guru-guru di sekolah mereka semata-mata. Pendididikan ibu bapa terhadap anaknya amat berkesan sekali, kerana seorang ibu atau bapa apabila membimbing anaknya, biasanya datang dari hati yang ikhlas dan mengharapkan kebaikan keatas anak tersebut. Perbuatan yang ikhlas akan menghasilkan natijah yang diharapkan.

Popular posts from this blog

Teknik Rawatan Sihir Kaedah Al-Quran

Teknik Rawatan Sihir Kaedah Al-Quran Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar 15.04.2010 Pendahuluan Masaalah sihir adalah masalah besar yang wajib dibuat kajian oleh para ‘ulama’. Adalah menjadi tanggungjawab mereka membasmi kegiatan sihir yang berleluasa dikalangan masyarakat kita hari ini. Tukang sihir bekerja siang malam membantu menunaikan niat jahat sesaorang terhadap sesama manusia, semata-mata memperoleh kepentingan peribadi. Akibatnya, ramai manusia merana hasil perbuatan tukang sihir tadi. Oleh yang demikian, hukum menerangkan tentang bahaya sihir terhadap masyarakat adalah wajib keatas para ‘ulama’. Bahkan yang lebih penting lagi memberi bantuan berupa perubatan yang diizinkan oleh Islam keatas mereka yang menderita akibat mangsa sihir supaya masyarakat tidak terpengaruh dengan tukang sihir apatahlagi mengharapkan bantuan mereka ketika dalam kesusahan. Nota ini telah saya bahagikan kepada empat bahagian berikut: · Bahagian Pertama: Pengenalan Tentang Sihir

FATWA DAN FUNGSINYA

FATWA DAN FUNGSINYA SEBAGAI KOMUNIKASI HUKUM MASYARAKAT ISLAM SINGAPURA: SATU PENELITIAN Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar 15.04.2010 Pendahuluan Rasulullah s.a.w diutus Allah s.w.t sebagai rahmat sekian alam. Dalam menjalankan tugas sebagai rasul, Rasulullah s.a.w bertanggungjawab menyeru umat manusia dengan memberikan panduan-panduan dan memperjelaskan ketentuan hukum daripa Allah s.w.t. Ketentuan hukum-hukum tersebut disampaikan melalui tiga bentuk: a) Penjelasan hukum melalui al-Quran b) Penjelasan hukum melaui al-Sunnah c) Penjelasan melalui ijtihan Baginda sendiri. Fatwa tidak terhenti dengan kewafatan Rasulullah s.a.w. Malah, poses ini telah diikuti oleh jenerasi yang hidup selepas Nabi s.a.w mulai daripada jenerasi sahabah, tabi’in dan pengikut tabi’in sehinggalah hari ini dalam mengeluarkan sesebuah fatwa. Definisi Fatwa Menurut ibn Mandzur: “perkataan fatwa berasal dari perkataan Arab al-fata, alfutya, alfutwa yang bererti penjelasan tentang
HARTA PEWARISAN (PUSAKA)             Harta pusaka ialah peninggalan sesaorang yang telah meninggal dunia, baik berupa harta benda atau hak-hak ataupun aset yang mempunyai nilai kebendaan yang dibenarkan syariat untuk dipusakakan oleh ahli waris. Sabda Nabi s.a.w. :             Terjemahnnya: "Baragsiapa yang meninggalkan sesuatu hak atau harta, maka hak atau harta itu adalah untuk ahli warsnya setelah kematiannya".             Perkara-perkara yang termasuk sebagai harta pusaka si mati adalah: a.        Harta benda yang bersifat tetap seperti bangunan, tanah, ladang dan seumpamanya b.       Harat benda yang bersifat tidak tetap atau boleh bergerak seperti, wang tunai, peralatan, kenderaan, barang-barang kemas, pakaian dan seumpamanya. c.        Hutang-hutang orang kepada si mati. d.       Harta benda yang telah digadai oleh si mati dan boleh ditebus. e.        Harta benda yang telah dibeli oleh si mati semasa hayatnya berupa sesuatu pembelian yang suda