Skip to main content
HARTA PEWARISAN (PUSAKA)

            Harta pusaka ialah peninggalan sesaorang yang telah meninggal dunia, baik berupa harta benda atau hak-hak ataupun aset yang mempunyai nilai kebendaan yang dibenarkan syariat untuk dipusakakan oleh ahli waris. Sabda Nabi s.a.w. :

            Terjemahnnya: "Baragsiapa yang meninggalkan sesuatu hak atau harta, maka hak atau harta itu adalah untuk ahli warsnya setelah kematiannya".

            Perkara-perkara yang termasuk sebagai harta pusaka si mati adalah:

a.       Harta benda yang bersifat tetap seperti bangunan, tanah, ladang dan seumpamanya
b.      Harat benda yang bersifat tidak tetap atau boleh bergerak seperti, wang tunai, peralatan, kenderaan, barang-barang kemas, pakaian dan seumpamanya.
c.       Hutang-hutang orang kepada si mati.
d.      Harta benda yang telah digadai oleh si mati dan boleh ditebus.
e.       Harta benda yang telah dibeli oleh si mati semasa hayatnya berupa sesuatu pembelian yang sudah dibayar wangnya tetapi belum diterima barangnya.
f.       Mahr yang masih belum diserahkan kepada isteri sehingga si isteri meninggal dunia.
g.      Harta benda laian seperti wang simpanan, wang CPF, saham, saham amanah (Unit trust) bon, insuran dan seumpamanya yang dibolehkan syarak.
h.      Harat benda yang disebutkan sama ada berada di dalam negeri, di rumah si mati atau di luar negeri.
i.        lain-lain aset yang mempunyai nilai kebendaan.    


            Adapun yang dianggap sebagai ahli waris, ialah orang yang berhak mewarisi harta pusaka si mati berdasarkan hubungan dengan si mati seperti berikut:
a.       Kekeluargaan (nasab)
b.      Perkahwinan
c.       Perhambaan (hamba)


Sumber Hukum
           
            Hukum dan sumber ilmu faraid adalah berdasarkan kepada sumber al-Quran, al-Sunnah dan Ijmak.
a)      al-Quran dalam (surah al-Nisaa': 11)
b)      al-Sunnah, sabda Nabi s.a.w. : "Berikanlah harta pusaka kepada orang-orang yang berhak. Sesudah itu, sisa-sisanya untuk orang lelaki-lelaki yang lebih utama (Bukhari Muslim)
c)      al-Ijmak dan ijtihad para sahabat, imam-imam mazhab dan mujtahid-mujtahid yang muktabar. Sebahagian bersar daripada hukum faraid dan peruntukan pembahagian kepada anggota waris telah ditetapkan oleh al-Quran. Hanya sebahagian kecil sahaja yang ditentukan berdasarkan al-Sunnah (hadis) dan ijmak.

Susunan Hak Keatas Harta Pusaka

            Apabila berlaku kematian, adalah wajib bagi waris yang hidup menyempurnakan lima hak si mati menurut susunan seperti di bawah ini:
a)      Hutang yang bersangkutan dengan harta tersebut
b)      Biaya pengurusan si mati
c)      Hutang yang bersangkutan dengan tanggungan si mati
d)     Melaksanakan wasiat si mati
                                i.            Wasiat adalah bukan untuk ahli waris. Ini dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. "Sesungguhnya Allah telah memberikan hak kepada yang punya hak, maka tidak ada wasiat untk ahli waris".
                              ii.            Wasiat pula tidak boleh melebihi satu pertiga baki harta pusaka setelah dibelanjakan untuk perkara-perkara (a) - (c). Ini bersesuaian dengan hadis Nabi s.a.w. "Sesungguhnya Allah telah menganjurkan kamu bersedekah dengan sepertiga harta kamu di kala kamu meninggal dunia (dengan jalan wasiat) sebagai tambahan kepada amal baik kamu (Bukari).

Hak Waris

Para waris berhak terhadap baki daripada harta si mati setelah dibahagikan kepada (a) - (d). Sedikit mana sekalipun baki harta si mati, ia tetap menjadi hak setiap waris. Justeru itu, ia mesti dibahagikan mengikut peraturan Allah SWT, kecuali ada waris yang tidak mahu haknya.
Jika ada waris yang tidak berada di dalam negeri atau hilang, maka bahagiannya mesti disimpan untuk diberikan setelah ia kembali. Merahsiakan harta pusaka si mati daripada ahli waris yang berhak adalah penipuan. Ia perbuatan yang haram dan zalim. Ahli waris yang terbabit dalam perkara tersebut, secara langsung atau tidak langsung akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.
Sebagai orang Islam, tidak boleh membahagikan harta mengikut tatacara atau adat sesebuah negara dengan mengabaikan perintah Allah SWT.    

Ahli Waris

Ahli waris terbahagi kepada dua golongan. Ahli waris lelaki dan ahli waris perempuan. Ahli waris lelaki adalah sepreti berikut:

1.      Anak lelaki
2.      Cucu lelaki dari anak lelaki
3.      Bapa
4.      Datuk sebelah bapa ke atas
5.      Saudara kadung
6.      Saudara seayah
7.      Saudara seibu
8.      Anak lelaki dari saudara sekandung
9.      Anak lelaki dari saudara seayah
10.  Bapa saudara (sebelah ayah) yang sekandung dengan ayah si mati
11.  Bapa saudara (sebelah ayah) yang sebapa dengan ayah si mati
12.  Anak lelaki daripada bapa saudara sekandung (sebelah ayah)
13.  Anak lelaki daripada bapa saudara sebapa (sebelah ayah)
14.  Suami
15.  Tuan yang memerdekakan hamba

Manakala ahli waris perempuan:
1.      Anak perempuan
2.      Cucu perempuan dari anak lelaki dan terus ke bawah
3.      Ibu
4.      Nenek (sebelah ayah) dan ke atas
5.      Nenek (sebelah ibu) dan ke atas
6.      Saudara perempuan sekandung
7.      Saudara perempuan sebapa
8.      Saudara perembuan seibu
9.      Isteri
10.  Wanita yang memerdekakan hamba


Ilmu Faraid

            Faraid alah ilmu yang menerangkan cara pembahagian harta pusaka kepada anggota waris si mati mengikut ketentuan-ketentuan Allah S.W.T di dalam Al-Quran. Faraid, hukum faraid melibatkan pengagihan harta pusakan yang telah ditinggalkan oleh pemiliknya yang sudah meninggal dunia. Maka seorang Muslim hendaklah mengagihkan harta pusaka kepada pewarisnya menuruk al-Quran.

 

Hikmah Di Sebalik Hukum Faraidh


            Hukum Faraidh ditetapkan Allah dalam Al-Quran dengan begitu terperinci. Masyarakat Islam dalam keadaan bagaimanapun, mesti berpegang teguh dengan apa yang telah ditetapkan Allah. Allah telah menentukan hak-hak perwarisan berdasarkan tanggungjawab ke atas lelaki dan wanita. Ia telah secara adil dan sistematik memilih ahli waris mengambil hak-hak yang telah diberikan kepada mereka (si mati). Dalam sistem sosial Islam, wanita tidak diwajibkan bekerja untuk keperluan kehidupannya.

            Lelaki di dalam keluarganya dipertanggungjawabkan untuk mencari mata pencarian dan memberikan keluarga wanitanya keperluan asas kehidupan. Begitu juga apabila wanita berkahwin, ia menerima maskahwin yang ia sendiri tentukan. Ia mempunyai hak mutlak untuk menentukan bagaimana maskahwin itu harus digunakan. Lelaki sebagai suami yang memberinya maskahwin itu. Mengambil kira kedua-dua contoh tersebut di mana wanita diberi kelebihan perlindungan oleh lelaki, maka jelas golongan wanita telah ditentukan bahagian mereka yang adil.

Nazar Harta

            Nazar harta ialah niat oleh pemilik harta kepada Allah untuk melakukan sesuatu terhadap hartanya. Pemilik harta boleh melakukan niat itu untuk dilaksanakan sama ada semasa hayatnya mahupun setelah mati. Syarat-syarat nazar harta semasa meniatkannya ialah:

a.       Sihat
b.      Berakal
c.       Telah cukup umur

Disahkan oleh dua saksi lelaki atau seorang saksi lelaki beserta sumpah pemilik harta. Perempuan tidak boleh menjadi saksi walau berapa ramai sekalipun bilangannya. Nazar harta (juga wasiat) yang diniatkan (ditulis) melalui surat tanpa saksi hidup, tidak akan berkuatkuasa dari segi agama. Nazar yang bersifat makruh dan haram tidak boleh dilaksanakan. Setiap nazar adalah untuk orang-orang yang disebut dalam nazar tersebut sahaja.  

Hibah (Pemberian)

            Selain daripada nazar dan wasiat, pemilik harta boleh juga memberi sesuatu atau sebahagian dari hartanya kepada sesaorang sebagai hibah atau hadiah semasa ia masih hidup.

Sijil Warisan

            Sijil Warisan, adalah sijil di mana bahagian waris masing-masing akan tertera disijil itu. Sijil ini diperlukan untuk mentadbirkan harta peninggalan oleh para waris. Di Singapura, Sijil Warisan dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah. Sijil ini diberikan berdasarkan maklumat yang diberiklan oleh pemohonnya kepada pegawai di Mahkamah Syariah. Permohonan untuk Sijil Warisan boleh dibuat pada waktu pejabat di Mahkamah Syariah dengan membawa keterangan berikut (www.syariahcourt.gov.sg):
a.       Kad Pengenalan pemohon
b.      Salinan SijilKematian
c.       Salinan Kad Pengenalan atau Sijil Lahir Waris
d.      Bayaran sebanyak $34.00

Baitulmal

Baitulmal adalah lembaga atau institusi yang berfungsi sebagai pengamanah perbendaharaan awam bagi orang Islam. Ia mengendalikan aset yang bertujuan untuk maslahat umum. Di Singapura, Baitulmal ditadbirkan oleh Majlis Ugama Islam Singapura (Muis).
Harta peninggalan si mati akan menjadi hak Baitulmal dalam keadaan-keadaan berikut :
a.       Tiada ahli waris yang berhak menerimanya
b.      Ahli waris telah menerima bahagian masing-masing tetapi masih terdapat baki harta pusaka
c.       Harta si mati yang tidak dituntut oleh sesiapa
d.      Tiada ahli waris langsung

Soalan-Soalan Mengenai Faraid

1. Apakah itu faraidh dan adakah ia hanya kena-mengena dengan
yang sudah tiada?
Hukum faraidh adalah khusus untuk harta yang telah ditinggalkan oleh pemiliknya
yang sudah meninggal dunia.

2. Bolehkah harta peninggalan dibahagikan sama rata kepada waris-waris dengan
persetujuan masing-masing? 
Pembahagian harta pada hukum asalnya adalah mengikut hukum faraidh. Setiap
waris perlu mengetahui bahagian saham masing-masing mengikut hukum Islam.
Tetapi sekiranya waris-waris bersetuju untuk membahagi sama rata harta tersebut,
maka hukum pembahagian tersebut adalah dibolehkan.

3. Apa hukumnya orang yang tidak setuju dengan pembahagian harta mengikut faraidh?
Hukum faraidh merupakan satu perintah yang ditentukan oleh Allah s.w.t melalui
firmannya dalam ayat-ayat yang jelas dalam Al-Qur'an. Ia bertujuan untuk menjamin
keadilan dan hak setiap ahli waris serta menjaga silaturahim antara keluarga. Sebagai
umat Islam, kita wajib mematuhi hukum ini.
Bagaimanapun, sekiranya semua ahli waris bersetuju dan reda untuk membahagikan
harta ini dengan cara lain, ia boleh dilakukan kerana ia bersangkut dengan hubungan
sesama manusia.

4. Perlukah wang simpanan ibubapa yang meninggal dunia dibahagikan kepada anak–anaknya mengikut hukum Islam?
Wang simpanan arwah ibu atau bapa perlu dibahagikan mengikut hukum faraidh.
Akan tetapi para ahli waris  boleh menghalalkan bahagian yang diterima untuk
diserahkan kepada ahli waris yang lain.

5. Bilakah hak waris bermula? 
Hak waris bermula apabila kematian seseorang itu telah dipastikan dan setelah
dilaksanakan semua hal-hal yang bersangkutan dengan harta itu, yakni:
a.       Perbelanjaan mengurus jenazah secara berpatutan.
b.      Membayar hutang-hutang si mati, sama ada hutang dengan Allah seperti, zakat, fidyah, kaffarah, nazar dan lain-lain dah hutang-hutang harta dengan manusia.
c.       Wasiat yang tidak melebihi 1/3 dan bukan untuk waris.

6. Adakah wajib membuat wasiat ke atas harta peninggalan? 
Mengikut ajaran Islam, orang Islam sangat–sangat digalakkan membuat wasiat
supaya tidak meninggalkan masalah kepada warisnya yang hidup dan kepada dirinya.

7. Bolehkah seseorang itu membuat wasiat untuk seorang waris agar mendapat
bahagian lebih daripada yang telah ditetapkan?
Wasiat untuk ahli waris tidak sah kerana ahli waris mempunyai bahagian yang telah ditetapkan dalam hukum faraidh.

8. Bolehkah seorang Islam itu membuat wasiat agar harta pusakanya dibahagika
menurut wasiat yang ditulis?
Di dalam Islam, pembahagian harta pusaka orang yang telah meninggal dunia
adalah menurut faraidh seperti yang telah ditetapkan di dalam Al-Qur’an. Tujuan
berwasiat adalah untuk memberi harta pusaka kepada yang tidak mewarisi dan
ia tidak boleh melebihi 1/3 harta tersebut. Hukum faraidh penuh dengan hikmahnya,
seperti mana perintah-perintah Allah s.w.t yang lain berhikmah juga dan adalah baik
kita sebagai orang Islam menghormati perintah tersebut kerana Allah Maha Mengetahui.

9. Apakah hukumnya wasiat yang melebihi 1/3 dari harta pusaka?
Wasiat yang melebihi 1/3 bahagian dari harta pusaka hukumnya bergantung kepada keredaan para waris yang berhak. Jika tidak ada keredaan mereka, maka wajib dikurangkan kepada had maksimum wasiat iaitu 1/3 dari harta pusaka dan selebihnya hendaklah dibahagikan kepada waris. Izin waris itu hanya diakur sah jika ia diberikan setelah pembuat wasiat tersebut meninggal dunia.

10. Bolehkah seorang isteri itu membuat wasiat kepada orang lain dan tidak pada suaminya sendiri?
Wasiat termasuk di dalam perkara-perkara yang harus. Wasiat dianggap sah jika diberikan kepada sesiapa sahaja yang bukan daripada kalangan pewaris dan tidak melebihi 1/3 daripada harta pusaka.

11. Apakah boleh seseorang Islam membuat wasiat yang mana pewarisnya adalah orang bukan Islam? 
Jawatankuasa Fatwa memutuskan bahawa adalah dibolehkan seseorang Islam membuat wasiat kepada seseorang bukan Islam selagi ianya tidak melebihi 1/3 dari jumlah harta pusaka tersebut.

12. Apakah kedudukkan anak luar nikah dari segi mewarisi harta arwah ayahnya?
Garis pandu bagi seorang anak luar nikah kepada bapanya adalah seperti berikut :
              
a.     

 Jika bapa tersebut menikahi ibunya, maka bapa tersebut menjadi bapa tiri, bukan bapa kandung.
b.      Dia tidak boleh dibin atau dibintekan kepada bapa tiri itu.
c.       Dia tidak boleh mewarisi harta bapa tiri itu, dan juga sebaliknya, bapa tiri
itu tidak boleh mewarisi hartanya kelak.
d.      Dia boleh menerima wasiat dari bapa tirinya, kerana dia bukan ahli waris
bapa tirinya.
e.       Bapa tirinya tidak boleh menjadi wali nikah baginya.
Jika seorang bapa tiri ingin memberikan sebahagian dari hartanya kepada anak
tirinya sewaktu dia hidup, maka itu dianggap sebagai hadiah dan tidak tertakluk
pada faraidh.
13. Bolehkah mewasiatkan harta kepada anak angkat?
Boleh tetapi tidak melebihi dari sepertiga harta pusaka.

14. Bolehkah anak tiri mewarisi harta pusaka bapa atau ibu tirinya yang sudah meninggal?. Bagaimana pula dengan anak angkat? 
Dalam hukum faraidh, anak tiri, anak angkat dan isteri yang telah diceraikan semasa
hidup tidak dianggap sebagai ahli waris yang berhak. Oleh itu, anak tiri tidak boleh
mendesak balu bapa tirinya untuk menjual rumah untuk mereka mendapat bahagian
dari rumah tersebut. Mereka hanya berhak mendapat harta pusaka dari bapa
kandungnya sendiri.

15. Jika si mati tidak mempunyai sebarang waris, bolehkah anak angkatnya menuntut
seluruh harta peninggalan ayah angkatnya? 
Anak angkat tidak boleh mewarisi seluruh harta si mati. Ini memandangkan
anak angkat itu bukanlah waris yang sah dari sudut hukum agama Islam. Namun,
sekiranya si mati ada meninggalkan wasiat yang disaksikan oleh dua orang saksi
lelaki dewasa, maka hanya 1/3 bahagian sahaja yang boleh dituntutnya. Yang
selainnya mestilah diserahkan kepada Baitul Mal yakni Muis sebagai amal jariah
si mati dan digunakan untuk maslahat umum masyarakat Islam di Singapura.

16. Yang mana harus diselesaikan dulu? Peninggalan harta atau hutang
amalan si arwah?
Mengikut hukum faraidh, harta pusaka perlu dibahagikan mengikut
urutan berikut :
a.       Menyelesaikan segala perkara yang bersangkut-paut dengan
harta, seperti hutang si mati
b.      Menyelesaikan urusan pengebumiannya secara sederhana 
c.       Menyelesaikan segala perkara yang bersangkut-paut dengan si mati,
seperti Kaffarah puasanya, hajinya, zakatnya.
d.      Wasiat si mati
e.       Pembahagian kepada ahli waris yang berhak.

17. Adakah wang CPF (Tabung Simpanan Pekerja) yang telah diletakkan nama
“calon” (nominee) oleh si mati menjadikan calon tersebut pemilik harta wang
CPF itu secara  mutlak? 
Fatwa terbaru yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa mengenai nominasi CPF pada 3 Ogos 2010.  Fatwa sebelum ini metetapkan bahawa penama (nominee) yang diletakkan oleh si mati hanya dikira sebagai pengamanah (trustee). Justeru itu, harta harta si mati perlu dibahagikan kepada warinya mengikut hukum faraid.
18. Adakah wang pampasan yang dikeluarkan oleh CPF kepada anggota-anggota Skim Perlindungan Tanggongan Pencarum  (DPS) mesti dibahagikan mengikut hukum faraid?.
Jawatankuasa fatwa memutuskan bahawa, Skim Insurans CPF tersebut adalah sebuah skim DPS yang dikelolakan oleh CPF merupakan skim ko-operatif bagi tujuan membatu ahli pencarum CPF. Skim ini hampir serupa dengan kumpulan Khairat Kematian. Oleh itu, hasilnya halal dan menjadi pusaka pencarum, pembahagiannya mestilah diagihkan menurut hukum faraidh.

19. Apa hukumnya menerima wang pampasan daripada syarikat insurans?
Wang pampasan insurans dibahagikan kepada dua:
a.       Wang yang dibayar (premium) oleh pemegang polisi (si mati).
b.      Wang lebihan yang diberikan oleh syarikat insurans.
Wang yang dibayar oleh pemegang polisi (si mati) adalah termasuk dalam harta
peninggalan yang harus diagihkan menurut hukum faraidh.  Wang lebihan yang diterima dari syarikat insurans dianggap sebagai wang syubhah (nota): kalau syarikatnya mengamalkan kaedah takaful atau insurans Islam, maka ia tidak dikira syubhah. Tetapi yang mana taraf halal dan haramnya adalah kurang jelas, wang ini harus diberikan kepada BaitulMal agar ia digunakan untuk kebaikan masyarakat.

20. Adakah flat peninggalan yang telah dibeli oleh seseorang dengan bekas isterinya
secara "joint-tenancy" menjadi milik mutlak kepada bekas isteri ketika bekas suami
meninggal dunia?
Setelah mengkaji kedudukan "joint-tenancy", Jawatankuasa Fatwa berpendapat bahawa
flat tersebut bukanlah harta mutlak milik bekas isteri almarhum. Bekas isteri kepada yang meninggal dunia itu hanya mendapat separuh bahagian (50%) daripada nilai harga rumah tersebut. Bahagian ini diperolehi atas sebab hak beliau sebagai pembeli bersama (joint-tenant) Bakinya adalah bahagian yang dimilik waris si mati. Bahagian baki ini tidak boleh diberikan kepada bekas isteri si mati kerana mereka telah bercerai sebelum
si suami meninggal dunia. Maka bekas isteri tidak mendapat apa-apa daripada bahagian baki ini kerana beliau bukan lagi merupakan isteri dan waris kepada si mati

21. Apakah harus difaraidhkan jika pembayaran hutang kepada si mati itu dilunaskan? Jika seseorang itu sudah meninggal dunia, dan kemudian datang seseorang melunaskan
hutangnya kepada si mati tersebut, maka wang yang dibayar itu adalah dianggap sebagai harta pusaka yang wajib dibahagikan mengikut hukum faraidh

22. Adakah pewaris berhak meminta segala hutang dibayar kepada si mati sebelum harta warisan diagihkan? 
Segala hutang-piutang menjadi tanggungjawab si peminjam membayarnya tidak kira
siapa yang meminjamkan. Lantaran itu, pewaris berhak meminta orang yang diamanahkan untuk menguruskan harta selepas kematian untuk meminta peminjam agar  hutang tersebut dibayar kerana harta itu merupakan harta warisan yang perlu diagihkan mengikut faraidh. 

23. Bolehkah harta pusaka si mati dilaburkan dan hasil keuntungannya digunakan untuk
membiayai pendidikan anak, cucu dan cicit si mati?
Perkara tersebut boleh dilakukan dengan syarat semua ahli waris yang berhak telah
melepaskan bahagian mereka dengan reda.

24. Bolehkah seorang wanita yang kematian suaminya menggunakan wang sedekah yang diterima dari kematian itu untuk kegunaan harian?
Wang yang disedekahkan ketika kematian adalah milik keluarga yang hidup. Maka itu,
ia tidak termasuk di dalam kategori harta pusaka yang perlu dibahagikan mengikut faraidh, lantas boleh digunakan untuk keperluan harian keluarga si mati.

25. Bagaimana caranya untuk menuntut wang CPF si mati yang tidak mencalonkan nama pewaris?
Pewaris hendaklah membuat permohonan tersebut secara online di lelaman Public Trustee seperti berikut (www.ipto.gov.sg)

26. Sepasang suami isteri telah membeli rumah flat atas dua nama sebagai Joint Tenant. Menurut peraturan HDB, jika salah seorang dari mereka meninggal dunia, rumah tersebut akan menjadi hak milik bersama yang masih hidup. Apakah fatwa terbaru tentang kenyataan ini?.

Jawatankuasa fatwa telah membuat keputusan bahawa rumah peninggalan yang dibeli secara Joint-tenancy boleh menjadi hak milik menyeluruh kepada pihak yang masih hidup dengan syarat mereka ada membuat surat persetujuan seperti Hibah Ruqba (Ruqba-hadiah) atau Nuzriah, Ini konsisten dengan undang-undang Joint-tenancy di Singapura Namun sekiranya tiada surat persetujuab tersebut, maka harta 50% milik si mati akan tetap dibahagikan mengikut hukum faraid.     

27. Adakah isteri yang bukan beragama Islam yang dinikahi secara sivil boleh menjadi waris?
Menurut hukum Islam, orang yang bukan Islam tidak boleh mendapat pusaka dari orang Islam. Begitu juga orang Islam tidak boleh mewarisi harta orang buakan Islam. Ini adalah berpandukan hadis Nabi s.a.w. bermaksud: "Seorang Muslim tidak mewarisi harta orang bukan Islam dan orang bukan Islam tidak juga mewarisi harta orang Islam". Isteri yang bukan beragama Islam yang dinikahi secara sivil tidak diiktiraf sebagai isteri, maka ianya tidak termasuk dalam golongan waris.
     
28 Adakah saham dan barang kemas milik si mati menjadi harat pusakan?

Saham dan barang kemas yang dimiliki oleh si mati itu adalah harta pusaka dan hendaklah dijual dahulu mengikut harga pasaran dan dibahagikan kepada ahli waris mengikut hukum faraid.

Popular posts from this blog

Teknik Rawatan Sihir Kaedah Al-Quran

Teknik Rawatan Sihir Kaedah Al-Quran Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar 15.04.2010 Pendahuluan Masaalah sihir adalah masalah besar yang wajib dibuat kajian oleh para ‘ulama’. Adalah menjadi tanggungjawab mereka membasmi kegiatan sihir yang berleluasa dikalangan masyarakat kita hari ini. Tukang sihir bekerja siang malam membantu menunaikan niat jahat sesaorang terhadap sesama manusia, semata-mata memperoleh kepentingan peribadi. Akibatnya, ramai manusia merana hasil perbuatan tukang sihir tadi. Oleh yang demikian, hukum menerangkan tentang bahaya sihir terhadap masyarakat adalah wajib keatas para ‘ulama’. Bahkan yang lebih penting lagi memberi bantuan berupa perubatan yang diizinkan oleh Islam keatas mereka yang menderita akibat mangsa sihir supaya masyarakat tidak terpengaruh dengan tukang sihir apatahlagi mengharapkan bantuan mereka ketika dalam kesusahan. Nota ini telah saya bahagikan kepada empat bahagian berikut: · Bahagian Pertama: Pengenalan Tentang Sihir

FATWA DAN FUNGSINYA

FATWA DAN FUNGSINYA SEBAGAI KOMUNIKASI HUKUM MASYARAKAT ISLAM SINGAPURA: SATU PENELITIAN Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar 15.04.2010 Pendahuluan Rasulullah s.a.w diutus Allah s.w.t sebagai rahmat sekian alam. Dalam menjalankan tugas sebagai rasul, Rasulullah s.a.w bertanggungjawab menyeru umat manusia dengan memberikan panduan-panduan dan memperjelaskan ketentuan hukum daripa Allah s.w.t. Ketentuan hukum-hukum tersebut disampaikan melalui tiga bentuk: a) Penjelasan hukum melalui al-Quran b) Penjelasan hukum melaui al-Sunnah c) Penjelasan melalui ijtihan Baginda sendiri. Fatwa tidak terhenti dengan kewafatan Rasulullah s.a.w. Malah, poses ini telah diikuti oleh jenerasi yang hidup selepas Nabi s.a.w mulai daripada jenerasi sahabah, tabi’in dan pengikut tabi’in sehinggalah hari ini dalam mengeluarkan sesebuah fatwa. Definisi Fatwa Menurut ibn Mandzur: “perkataan fatwa berasal dari perkataan Arab al-fata, alfutya, alfutwa yang bererti penjelasan tentang