SEKADAR PANDUAN
MAJLIS ZIKIR DI TEMPAT UMUM
Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar
15.04.2010
_______________________________________________________
1. Pendahuluan:
1.1 Amalan zikir dan doa adalah ciri kehidupan seorang Mukmin, kerana amalan tersebut membantu membersihkan rohani menjadi manusia yang baik.
1.2 Amalan ini seharusnya tidak terikat dengan masa dan cara tertentu yang mesti diikuti, tetapi sebaik-baiknya perlu mengikut panduan yang diiktiraf oleh para ulama.
1.3 Masyarakat Islam Singapura gemar dengan Majlis-Majlis seperti ini untuk menenangkan jiwa setelah seminggu suntuk sebuk dengan tugas. Masalah yang timbul sekarang, unsur-unsur ta’assub dengan guru dan cara masing-masing mula menebal, menyebabkan umat Islam boleh berpecah-belah disebabkan amalan.
1.4 Oleh yang demikian, satu kajian semula terhadap amalan-amalan zikir di Singapura harus dilakukan untuk mendapat maklumbalas dari pihak-pihak tertentu akan kebaikkan dan keburukkan untuk jangkamasa panjang sebelum sebarang peraturan atau perubahan dilaksanakan.
1.5 Tujuan dan Matlamat
· Memastikan Majlis Zikir atau Doa yang dijalankan tidak bercanggah dengan syari’at Islam.
· Memberikankan garispandu kepada umum yang ingin mengadakan Majis Zikir atau Doa
· Menerangkan kepada masyarakat, bertaqarrub kepada Allah s.w.t bukanlah hanya melalui zikir-zikir sahaja
2. Dorongan Dihasilkan:
2.1 Antara dorongan yang menyebabkan nota ini dihasilkan ialah:
· Semakin ramai masyarakat Islam cenderong menghadiri Majlis Zikir, tidak pada majlis ilmu
· Masjid-Masjid merasakan itulah cara yang terbaik untuk menarik jemaah dan mengumpulkan dana
· Wujudnya zikir yang dibawa oleh guru-guru tidak pasti kesahihannya
· Kebimbangan ulama’, majlis zkir menjadi keutamaan dalam masyarakat
· Kebimbangan lahirnya ajaran-ajaran menyimpang melalui perhimpunan-perhimpunan seperti ini, jika tiada panduan.
3. Jenis-Jenis Tariqah & Zikir:
3.1 Di sana terdapat banyak jenis-jenis zikir yang diamalkan oleh masyarakat. Akan tetapi, yang mashur dilakukan di negara kita ini. Antaranya, seperti berikut:
· Tariqah Al-Qadariyyah
· Tariqah As-Syazliyyah
· Tariqah Ahmadiyyah Al-Idrisiyyah
· Tariqah Al-Naqshabandiyyah
· Tariqah Sufiyyah
· Tariqah Syazliyyah
· Bacaan Tahlil
· Bacaan Yasin
4. Sekadar Panduan:
4.1 Sejak akhir-akhir ini, Masjid-Masjid kita ghairah menganjurkan Majlis Zikir, kerana itu adalah jalan mudah untuk menarik jemaah ke Masjid. Beberapa perkara penting yang boleh dijadikan penduan. Antaranya:
· Majlis Zikir, bukanlah keutamaan program di Masjid
· Tidak mengganggu jemaah yang sedang melakukan Ibadah solat
· Tidak mengganggu jemaah yang sedang menuntut Ilmu
· Tidak menjejaskan kelas-kelas yang sedang berjalan di Masjid pada ketika itu
· Zikir yang dibawa seharusnya mendapat pengesahan daripada pihak berkuasa agama.
· Zikir mestilah dilakukan dikhalayak ramai, bukan hanya tertumpu pada kumpulan tertentu sahaja
· Zikir tidak seharusnya dilakukan dalam keadaan gelap di masjid
· Tidak mengangkat suara terlalu tinggi sehingga mengganggu orang lain
· Tidak seharusnya berzikir sampail menari-nari atau pengsan-pengsan
· Kalimah zikir yang disebutkan mestilah jelas dan nyata
· Pihak masjid seharusnya memerhatikan kegiatan-kegiatan majlis tersebut. Jika berlaku penyelewengan, harus dikhabarkan kepada pihak berkuasa agama.
4.2 Sebelum sebarang tindakkan yang hendak diambil terhadap majlis-majlis zikir dan Doa di Masjid. Langkah-langkah berikut perlu dilakukan, supaya keputusan dibuat mendapat persetujuan masyarakat., samada yang menyokong atau yang menentang. Antaranya:
· Mendapatkan maklumbalas dari para asatizah
· Mendapatkan maklumbalas dari asatizah yang memimpin majlis zikir tersebut.
· Mendapatkan maklumbalas daripada para jemaah dan masyarakat
· Mendapatkan maklumbalas daripada LPM Masjid
5. Penutup
5.1 Dengan langkah-langkah tersebut, masyarakah akan faham bahawa zikir boleh dilakukan di mana-mana sahaja dan tidak semestinya di tempat-tempat perhimpunan ramai.
5.2 Masyarakat juga dapat menerima, jika sesuatu zikir itu diharamkan atas penyelewengan-penyelewengan yang dilakukan oleh pemimpinnya setelah garis pandu dan penerangan dilakukan sejelas-jelasnya.
Wassalam
MAJLIS ZIKIR DI TEMPAT UMUM
Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar
15.04.2010
_______________________________________________________
1. Pendahuluan:
1.1 Amalan zikir dan doa adalah ciri kehidupan seorang Mukmin, kerana amalan tersebut membantu membersihkan rohani menjadi manusia yang baik.
1.2 Amalan ini seharusnya tidak terikat dengan masa dan cara tertentu yang mesti diikuti, tetapi sebaik-baiknya perlu mengikut panduan yang diiktiraf oleh para ulama.
1.3 Masyarakat Islam Singapura gemar dengan Majlis-Majlis seperti ini untuk menenangkan jiwa setelah seminggu suntuk sebuk dengan tugas. Masalah yang timbul sekarang, unsur-unsur ta’assub dengan guru dan cara masing-masing mula menebal, menyebabkan umat Islam boleh berpecah-belah disebabkan amalan.
1.4 Oleh yang demikian, satu kajian semula terhadap amalan-amalan zikir di Singapura harus dilakukan untuk mendapat maklumbalas dari pihak-pihak tertentu akan kebaikkan dan keburukkan untuk jangkamasa panjang sebelum sebarang peraturan atau perubahan dilaksanakan.
1.5 Tujuan dan Matlamat
· Memastikan Majlis Zikir atau Doa yang dijalankan tidak bercanggah dengan syari’at Islam.
· Memberikankan garispandu kepada umum yang ingin mengadakan Majis Zikir atau Doa
· Menerangkan kepada masyarakat, bertaqarrub kepada Allah s.w.t bukanlah hanya melalui zikir-zikir sahaja
2. Dorongan Dihasilkan:
2.1 Antara dorongan yang menyebabkan nota ini dihasilkan ialah:
· Semakin ramai masyarakat Islam cenderong menghadiri Majlis Zikir, tidak pada majlis ilmu
· Masjid-Masjid merasakan itulah cara yang terbaik untuk menarik jemaah dan mengumpulkan dana
· Wujudnya zikir yang dibawa oleh guru-guru tidak pasti kesahihannya
· Kebimbangan ulama’, majlis zkir menjadi keutamaan dalam masyarakat
· Kebimbangan lahirnya ajaran-ajaran menyimpang melalui perhimpunan-perhimpunan seperti ini, jika tiada panduan.
3. Jenis-Jenis Tariqah & Zikir:
3.1 Di sana terdapat banyak jenis-jenis zikir yang diamalkan oleh masyarakat. Akan tetapi, yang mashur dilakukan di negara kita ini. Antaranya, seperti berikut:
· Tariqah Al-Qadariyyah
· Tariqah As-Syazliyyah
· Tariqah Ahmadiyyah Al-Idrisiyyah
· Tariqah Al-Naqshabandiyyah
· Tariqah Sufiyyah
· Tariqah Syazliyyah
· Bacaan Tahlil
· Bacaan Yasin
4. Sekadar Panduan:
4.1 Sejak akhir-akhir ini, Masjid-Masjid kita ghairah menganjurkan Majlis Zikir, kerana itu adalah jalan mudah untuk menarik jemaah ke Masjid. Beberapa perkara penting yang boleh dijadikan penduan. Antaranya:
· Majlis Zikir, bukanlah keutamaan program di Masjid
· Tidak mengganggu jemaah yang sedang melakukan Ibadah solat
· Tidak mengganggu jemaah yang sedang menuntut Ilmu
· Tidak menjejaskan kelas-kelas yang sedang berjalan di Masjid pada ketika itu
· Zikir yang dibawa seharusnya mendapat pengesahan daripada pihak berkuasa agama.
· Zikir mestilah dilakukan dikhalayak ramai, bukan hanya tertumpu pada kumpulan tertentu sahaja
· Zikir tidak seharusnya dilakukan dalam keadaan gelap di masjid
· Tidak mengangkat suara terlalu tinggi sehingga mengganggu orang lain
· Tidak seharusnya berzikir sampail menari-nari atau pengsan-pengsan
· Kalimah zikir yang disebutkan mestilah jelas dan nyata
· Pihak masjid seharusnya memerhatikan kegiatan-kegiatan majlis tersebut. Jika berlaku penyelewengan, harus dikhabarkan kepada pihak berkuasa agama.
4.2 Sebelum sebarang tindakkan yang hendak diambil terhadap majlis-majlis zikir dan Doa di Masjid. Langkah-langkah berikut perlu dilakukan, supaya keputusan dibuat mendapat persetujuan masyarakat., samada yang menyokong atau yang menentang. Antaranya:
· Mendapatkan maklumbalas dari para asatizah
· Mendapatkan maklumbalas dari asatizah yang memimpin majlis zikir tersebut.
· Mendapatkan maklumbalas daripada para jemaah dan masyarakat
· Mendapatkan maklumbalas daripada LPM Masjid
5. Penutup
5.1 Dengan langkah-langkah tersebut, masyarakah akan faham bahawa zikir boleh dilakukan di mana-mana sahaja dan tidak semestinya di tempat-tempat perhimpunan ramai.
5.2 Masyarakat juga dapat menerima, jika sesuatu zikir itu diharamkan atas penyelewengan-penyelewengan yang dilakukan oleh pemimpinnya setelah garis pandu dan penerangan dilakukan sejelas-jelasnya.
Wassalam