Skip to main content
SIMPOSIUM Al-QURAN SEBAGAI SHIFA’


Tajuk
AL-QURAN PENAWAR BAGI PENYAKIT JIWA DAN ANGGOTA

Oleh
Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar


KANDUNGAN

1.      Pendahuluan
2.     Dalil al-Quran Menunjukkan al-Quran Adalah Penawar
3.     Hadis Menunjukkan al-Quran Adalah Penawar
4.      Pendapat Ulama Mengenai al-Quran Adalah Penawar
5.      Perhatian Penting
6.      Kesan Mendengar al-Quran
7.      Penggunaan Ayat-Ayat Ruqyah
8.      Penutup









1.                  PENDAHULUAN

a)      Adakah anda pernah mengalami rasa rungsing, sedih, sempit dada, tidak tentu arah, banyak masalah dan menghadapi berbagai kesusahan dalam hidup anda?.
b)      Adakah anda pernah mengadu mengalami sakit rohani dan jasmani yang tidak ada ubantnya?
c)      Adakah anda merasa malas untuk melakukan perkara-perkara ketaatan dan suka untuk melakukan maksiat?
d)     Adakah anda pernah merasakan kelainan dalam diri yang tidak pernah anda rasakan sebelum ini dan tidah tahu apa puncanya?
e)      Adakan anda menginginkan naik tingkatan iman dan akhlak yang lebih baik?
Terlalu banyak persoalan yang timbul dan insya’Allah anda akan mendapatkan jawapan yang sempurna. Terlalu banyak penyakit jiwa dan anggota yang melanda manusia masakini dengan berbagai jenis dan bentuk. Timbul penyakit-penyakit baru yang tidak pernah wujud sebelum ini. Manusia berusaha mengubati dan mengatasi apa yang melanda mereka dengan harta dan waktu.  Namun, penyakit terus merebak dan hospital, klinik tetap penuh dengan pesakit. Perkara ini terjadi disebabkan kebanyakkan manusia leka untuk melindungi diri dari penyakit-penyakit tersebut daripada berlaku. Dari sudut lain, mereka juga tidak tahu cara-cara yang betul mengubati penyakit setelah ianya terjadi. Khusunya, mengambil manfaat daripada cara-cara megubati menggunakan ayat-ayat al-Quran (Ruqyah Syar’iyyah).
Sesungguhnya keperluan manusia terhadap perawar-perawat (al-Raqy) sama seperti keperluan mereka terhadap doktor. Justeru, seharusnya bagi para ulama, asatizah dan doktor-doktor yang ikhlas dapat membantu perawat dengan petunjuk dan nasihat dan perintahkan mereka melakukan kebaikan dan menegah kemungkaran serta terangkan batas-batas syari’at yang perlu dipatuhi tanpa menyusahkan mereka, atau mematikan kreativiti mereka kerana mereka sedang berjihad melawan sihir dan syaitan. Berapa bayak kesusahan dapat diatasi, berapa banyak sihir dapat dilepaskan dan berapa banyak penyakin ‘ain dapat dibantu dengan pertolongan Allah SWT di sebabkan para perawat. Jika sekalipun terdapat beberapa kesilapan, ketelanjuran dan perkara negetif, ia walaubagaimana keadaan sekalipun, kebaikan dan manfaat ke atas orang Islam akan lebih banyak daripada kekurangan (Shaidu al-Fawaid; 1).
Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan berkata; Sesunguhnya al-Quran diturunkan menjadi petunjuk kepada manusia, perlembagaan dan undang-undang kehidupan, kenapa dijadikan ubat dan rawatan?.
Sheikh ‘Abdullah Siddiq menjawab: “Allah SWT menurunkan Kita dengan hikmah. Antaranya, mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya, menerangkan syariat dan hukum-hukum yang Allah wajibkan ke atas hambaNya, seperti mambacanya dan membaca dalam solat, antaranya berubat mengunakannya. Fiman Allah SWT (Fushilat; 44). Hikmah ini tidak bertentangan bahkan bersesuaian dan boleh diambil semuanya.
Sebagaimana Islam mengajar masnusia berubat dengan ubat-ubatan konvensional dna mengambil langkah secara ilmiah, Islam juga menggalak mencampur dengan ubat-ubatan rohani (Ruhiyyah) dengan menggunakan kalam Allah SWT dan doa-doa yang ma’thur, kerana Nabi s.a.w. menjadikan doa itu salah satu ibadah penting dengan berkata: Doa itulah ibadah”, sehingga pesakit mengigati Pencipta penyakit dan ubat, lalu kekallah aqidah pesakit bersih kerana Allah SWT waktu dia sihat dan waktu sakit. Itulah yang menjadikan jiwa pesakit tenang, positif dan kembali kepada Allah SWT, lalu meningkatlah sabarnya, hilangkan was-was, ketakutan dan ragu-ragu, meningkat moralnya, timbullah cita-citi untuk sembuh sehingga menjadikannya semangat bertambah kuat dan hilang unsur-unsur gangguan jiwa, serta nampak secara tabi’I kesembuhan sekalipun sakit anggota badan dengan bantuan Allah SWT.      

2.         DALIL AL-QURAN MENUNJUKKAN AL-QURAN ADALAH PENAWAR
Firman Allah SWT: (al-Isra’; 84). Berkata Ibn al-Qayyim: “Yang jelas, al-Quran semuanya penawar dan rahmah kepada orang Mukmin (Ighatha al-Lahfan, 1:24).
Berkata al-Sa’di: “Penawar yang terdapat dalam ayat al-Quran umum untuk penawar hati dan penawar badan daripada sakit dan deritanya” (Taysir al-Karin al-Rahman, 3:128).
Firman Allah SWT: (Fushilat: 44). Berkata al-Sa’di: “Menunjukkan mereka ke jalan petunjuk dan jalan yang lurus dan mengajar mereka ilmu-ilmu yang bermanfaat dengan mereka mendapat hidayah yang sempurna, penyembuh bagi mereka daripada penyakit anggota badan dan penyakit hat, kerana ia menegah daripada keburukan akhlak, amlan yang tidak senonoh, menggalakkan kepada taubat nasuhah yang menyuci hati (Ibid, 4: 403).
Berkata al-Qardawi: “Kita beriman bahawa al-Quran adalah petunjuk dan penawar sebagaiman firman Allah SWT: (Fushilat: 44). Dan firman Allah SWT: (al-Isra’: 82).
Akan tetapi, daripada sirah Nabi s.a.w. Baginda menganjurkan doktor dan ubat. Baginda bersabda: “Penawar ada tiga, minum madu, bekam, dan menggunakan api. Aku melarang umatku menggunakan api (HR; Bukhari).
Nabi s.a.w. juga memeerintahkan sahabat Baginda berubat dengan katanya: “Pergilah kepada al-Harithah bin Kaldah al-Thaqafi, beliau adalah tobib masyhur sejak zaman jahiliyyah. Bahkan datang kepada baginda dua orang tobib dari Bani Anmar, Baginda bertanya, siapakan yang lebih mahir dalam melakukan rawatan?. Mereka tunjuk salah seorang, lalu nabi s.a.w. memerintahkannya mengetui rawatan pesakit.
Jadi, apakah maknanya al-Quran itu penawar?. 
al-Quran menjelaskan penawar secara umum dalam satu sebahagian ayat dan dikaitkan dengan perkara lain dalam ayat yang lain. FirmanNya dalam surah (Yunus: 57). Ayat ini menerangkan bahawa al-Quran adalah penawar apa yang ada dalam dada dari syak, kehairanan, dan buta, termasuk juga rungsing, sedih, takut dan tidak tenteram. Oleh itu, Nabi s.a.w. berdoa : “Ya Allah, jadikanlah al-Quran penenag hatiku, cahaya di dadaku, melapangkan kesedihanku, dan menghilangkan kerisauan dan kekusutanku”.
Kesemua doa-doa ini adalah perkara ma’nawi bukan maddi, yang terkait dengan jiwa dan hati bukan badan atau anggota. Akan tetapi, ada pandangan lain mengatakan, kalimah Syifa’ lafaz umum merangkumi semua jenis penyakit, sama ada berkaitan dengan jiwa dan akal, kesusakan akidah, dosa hati atau penyakit tubuh badan. Kaedah dalam ilmu tafsir menagatakan: Asal dalam tafsir, umum kekal dengan keumumannya tanpa dikhususkan kecuali ada pengkhususan. Dan tidak ada tanda pengkhususan dalam ayat ini sebagaimana diputuskan oleh ulama.    

3.         HADIS MENUNJUKKAN AL-QURAN ADALAH PENAWAR   
            Hadis Abi Sa’ed al-Khudri (Muttafuqn ‘Alaihi).
            Berkata Ibn al-Qayyim: “Hadis ini menjelaskan berlaku kesembuhan ke atas pesakit dengan bacaan fatihah ke atasnya tanpa memerlukan sebarang ubat (Madarik al-Salikin, 1:67).
            Berkata Ibn Kathir: “Telah diriwayatkan bahwa ‘Umar al-Khattab beliau di ruqyah dan sembuh dengan bacaan fatihah.. Rasulullah s.a.w. menamakannya dengan (al-Ruqyah wa al-Syafiah).
            Berkata al-Ghazali: “Cerita ini telah membuat aku berhenti seketika atas beberapa sebab.. surah fatihah adalah surah yang agong, terkandung di dalamnya pujian dan doa, aku sangka ianya hanya memberi faedah kepada pembacanya, akan tetapi ke atas orang yang dibacakan untuknya, itulah yang terjadi cerita dalam hadis tersebut (al-Syafiat, 27).   
            Habid Ibn Mas’ud, ‘Aisyah: “ Nabi s.a.w. jika didatang pesakit kepadanya, Baginda akan mendoakan ke atasnya. Dalam riwayat lain dibacakan al-Mu’awwizat dengan mengusap tangan kanannya seraya berkata: Azhibil Ba’sa, washfi Anta al-Syafi, la syifa’an illa syifauk, syifaan la yughadiru saqama” (Mattafaqun ‘Alaihi).
            Berkata al-Hafiz: “Melatakkan tangan ke atas pesakit tujuan megasihaninya, mengetahui sejauh mana sakitnya bagi mendoakan keafiatan ke atas apa yang berlaku, mungkin boleh diruqyah dengan menggunakan sentuhan tangan di tempat yang sakit, ia akan menghasilkan faedah kepada pesakit jika pelawat seorang yang soleh” (Fahu al-Bari, 10: 126).
            Berkata al-Nawawi: “Nabi s.a.w. jika mendapati sesiapa yang mengadu sakit, Baginda akan sapu dengan tangannya sambal berdoa, “Azhibi al-Ba’sa .. hingga akhir”. Ini menunjukkan keharusan meletakkan tangan kanan ke atas pesakit dan mendoakan untuknya. Maknan la yughadiru saqama  (tidak meninggalkan) sebarang kesan sakit (HR: Muslim).

4.         PENDAPAT ULAMA’ MENEGNAI AL-QURAN ADALAH PENAWAR
Berkata al-Syawkani, Ulama berbeza pendapat makna al-Quran itu syifa’ kepada dua:
Pertama, ianya syifa’ bagi hati dengan menghilangkan kejahilan, ragu-ragu dan membuka hijab untuk mengenai Allah SWT.
Kedua, ianya syifa’ bagi penyakit yang zahir dengan rugayah  dan ta’awwuz. Tidak salah jika dikatakan syifa’ mengandungi dua makna. (Fathu al-Qadir, 3: 553).
Berkata Sayuthi, dari al-Baihaqi, dari Talhah bin Musharrif berkata: “Sesungguhnya pesakit apabila dibacakan al-Quran terdapat keringanan. Aku masuk bilik Khaithamah dan dia sedang sakit. Aku berkata: Aku lihat engkau hari ini sihat. Beliau berkata, aku telah dibacakan al-Quran” (al-Duraru al-Manthur, 3: 553).
Berkata Ibn al-Qayyim: “al-Quran adalah penawar yang sempurna bagi semua penyakit hati dan badan, ubat untuk dunia dan akhirat, jadi mengapa orang tidak mahu merawat menggunakannya?. Jadi, sebaiknya pesakit berubat dengannya, diletakkan di tenpat yang sakit secara jujur dan iman, penerimaan yang utuh, beri’tiqad yang sungguh-sungguh serta menepati syaratnya maka penyakit akan hilang. Bagaimana penyakit hendak melawan kata-kata Tuhan Ampunya lagit dan bumi, yang jika diturunkan ke atas gunung maka tunduklah gunung atau di bumi maka terbelahlah ia. Firman Allah S.W.T (al-Ankabut: 51). Siapa yang tidak boleh sembuh dengan al-Quran maka tidak ada kesembuhan bagunya. Siapa yang tidak cukup dengan al-Quran maka tidak akan cukuplah ia (al-Tibu al-Nabawi, 352).

5.         PERHATIAN PENTING
Sabda Nabi s.a.w.: “Sesungguhnya Allah SWT tidak menurunkan penyakit melainkan ada ubatnya, mengetahui siapa yang mengetahui, jahil siapa yang jahil” (HR: al-Baihaqi).
Hadis ini memberi penerangan bahawa setiap penyakit ada ubatnya, ia juga memberi harapan kepada pesakit untuk sembuh dan doktor untuk mencari ubat yang sesuai. Akan tetapi, ramai yang belum ketemu ubat uang sesuai. Jika tepat ubat dengan sakit, maka sembuhlah pesakit dengan izin Allah S.W.T.
Berkata al-Qardawi: “Ini bermakna, penyakit adalah ketentuan Allah SWT dan ubat juga ketentuan Allah SWT, jadi kenapa tidak kita menerima bahawa sakit adalah qadar Allah SWT dan ubat juga qadar Allah SWT. Jadi kita menolak qadar dengan qadar. Ini sunah Allah, menolak qadar lapar dengan qadar makan haus dengan minum, sakit dengan berubat”. 
  
6.         KESAN MENDENGAR AL-QURAN
a)      Kesan peneyembuhan dengan mendengar al-Quran
b)      Kesan penyembuhan dengan al-Ruqyah
c)      Kesan penyembuhan dengan sebahagian pemahaman al-Quran dan al-Sunnah


7.         PENGGUNAAN AYAT-AYAT RUQYAH
a)      Mencegah kemudaratan
b)      Menggunakan ruqyah mengikut apa yang disahkan oleh ulama dan doktor
c)      Menggunakan rugyah dalam perubatan konvensional


8.         PENUTUP
Mengubati penyakit menggunakan al-Quran adalah perkara nyata dan berlaku har ini. Ini telah ditegaskan dalil-dalil al-Quran dan al-Sunnah dan melalui kajian saitifik. Barangsiapa menafsirkan al-Quran hanya sebagai penyembuh hati, maka tafsirannya adalah singkat, keran ala-Quran adalah penawar hati dan badan.

Melalui kajian tentang Sunnah, kita dapati, penyakit yang dirawat menggunakan ruqyah di zaman Nabi s.a.w. adalah penyakit-penyakit anggota tubuh badan, mereka tidak mengetahui tentang sakit jiwa yang berlaku di zaman kita hari ini. 

Sabtu, 28 Januari 2017, 
Jam 10.00 pagi hinga 1.00 petang, 
Masjid Al-Ansar

Popular posts from this blog

Teknik Rawatan Sihir Kaedah Al-Quran

Teknik Rawatan Sihir Kaedah Al-Quran Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar 15.04.2010 Pendahuluan Masaalah sihir adalah masalah besar yang wajib dibuat kajian oleh para ‘ulama’. Adalah menjadi tanggungjawab mereka membasmi kegiatan sihir yang berleluasa dikalangan masyarakat kita hari ini. Tukang sihir bekerja siang malam membantu menunaikan niat jahat sesaorang terhadap sesama manusia, semata-mata memperoleh kepentingan peribadi. Akibatnya, ramai manusia merana hasil perbuatan tukang sihir tadi. Oleh yang demikian, hukum menerangkan tentang bahaya sihir terhadap masyarakat adalah wajib keatas para ‘ulama’. Bahkan yang lebih penting lagi memberi bantuan berupa perubatan yang diizinkan oleh Islam keatas mereka yang menderita akibat mangsa sihir supaya masyarakat tidak terpengaruh dengan tukang sihir apatahlagi mengharapkan bantuan mereka ketika dalam kesusahan. Nota ini telah saya bahagikan kepada empat bahagian berikut: · Bahagian Pertama: Pengenalan Tentang Sihir

FATWA DAN FUNGSINYA

FATWA DAN FUNGSINYA SEBAGAI KOMUNIKASI HUKUM MASYARAKAT ISLAM SINGAPURA: SATU PENELITIAN Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar 15.04.2010 Pendahuluan Rasulullah s.a.w diutus Allah s.w.t sebagai rahmat sekian alam. Dalam menjalankan tugas sebagai rasul, Rasulullah s.a.w bertanggungjawab menyeru umat manusia dengan memberikan panduan-panduan dan memperjelaskan ketentuan hukum daripa Allah s.w.t. Ketentuan hukum-hukum tersebut disampaikan melalui tiga bentuk: a) Penjelasan hukum melalui al-Quran b) Penjelasan hukum melaui al-Sunnah c) Penjelasan melalui ijtihan Baginda sendiri. Fatwa tidak terhenti dengan kewafatan Rasulullah s.a.w. Malah, poses ini telah diikuti oleh jenerasi yang hidup selepas Nabi s.a.w mulai daripada jenerasi sahabah, tabi’in dan pengikut tabi’in sehinggalah hari ini dalam mengeluarkan sesebuah fatwa. Definisi Fatwa Menurut ibn Mandzur: “perkataan fatwa berasal dari perkataan Arab al-fata, alfutya, alfutwa yang bererti penjelasan tentang
HARTA PEWARISAN (PUSAKA)             Harta pusaka ialah peninggalan sesaorang yang telah meninggal dunia, baik berupa harta benda atau hak-hak ataupun aset yang mempunyai nilai kebendaan yang dibenarkan syariat untuk dipusakakan oleh ahli waris. Sabda Nabi s.a.w. :             Terjemahnnya: "Baragsiapa yang meninggalkan sesuatu hak atau harta, maka hak atau harta itu adalah untuk ahli warsnya setelah kematiannya".             Perkara-perkara yang termasuk sebagai harta pusaka si mati adalah: a.        Harta benda yang bersifat tetap seperti bangunan, tanah, ladang dan seumpamanya b.       Harat benda yang bersifat tidak tetap atau boleh bergerak seperti, wang tunai, peralatan, kenderaan, barang-barang kemas, pakaian dan seumpamanya. c.        Hutang-hutang orang kepada si mati. d.       Harta benda yang telah digadai oleh si mati dan boleh ditebus. e.        Harta benda yang telah dibeli oleh si mati semasa hayatnya berupa sesuatu pembelian yang suda