Skip to main content

PENGURIUSAN  MASJID 
SEBAGAI PUSAT KOMUNITI DI SINGAPURA


Oleh

Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar 



ABSTRAK: Sejak masjid al-Nabawi dibangunkan di zaman Nabi s.a.w., ia menjadi tempat tumpuan orang ramai sama ada datang untuk tujuan ibadah, menuntut ilmu, melakukan kegiatan sosial atau berbincang mengenai soal pemerintahan negara. Dengan lain perkataan, masjid sebagai Pusat Sehenti (One Stop Centre). Namun, setelah beberapa abad berlalu, peranan masjid semakin sempit dan fungsinya semakin mengecil di beberapa tempat, seperti terhad kepada tempat solat lima waktu, solat Jumaat dan dua Hari Raya sahaja. Mungkin disebabkan faktor ekonomi, politik, sosial dan sebagainya yang menghambat kemajuan masjid dari sudut pengisian dan pentadbiran. Oleh itu, kegemilangan institusi masjid perlu dikembalikan semula dengan mengambil kira keperluan masyarakat yang berubah-ubah dari masa ke semasa, selari dengan peredaran masa dan tempat. Keutamaan perlu diberikan kepada pembangunan sumber insan, kerana ia adalah asas kepada perubahan positif masjid seperti, menggajikan pakar bidang dalam pentadbiran, keagamaan dan kemasyarakatan dalam plan pengurusan masjid. Kerana masjid milik masyarakat dan dekat di hati mereka sejak berabad lamanya. Dengan adanya pentadbir yang cekap dan prihatin terhadap pembaharuan, masyarakat akan beroleh manfaat. Untuk tujuan tersebut, dibentangkan tajuk “Pengurusan Masjid Sebagai Pusat Komuniti di Singapura”. Diharap hasil pembentangan ini dapat dijadikan bahan perkongsian ilmu yang bermanfaat kepada para peserta seminar.

Kata Kunci:  Pengurusan masjid, Pusat komuniti


1.      Pengenalan
1.1       Perkataan “masjid” berasal dari perkataan Arab “sajada” yang membawa maksud sesaorang bersujud. Dalam maksud lain, masjid adalah tempat orang melakukan ibadah.
1.2       Pada awal kedatangan Islam, masjid tidak dianggap begitu penting kerana semua tempat adalah suci dan boleh digunakan untuk bersujud (solat), seperti diterangkan dalam hadis berikut:
“.. Dijadikan bumi untukku sebagai tempat sujud dan suci lagi mensucikan. Maka di mana saja salah seorang dari umatku mendapati waktu solat hendaklah ia solat..” (Riwayat Muslim: no. 810).
1.3       Begitu juga, permulaan Islam di Makah, Rasulullah s.a.w. dan Sahabat tidak mempunyai tempat khusus untuk beribadah, mereka melakukan solat secara bersempunyi di sekitar Kota Makah. Yang iktiraf sebagai masjid pada waktu itu hanyalah al-Masjid al-Haram yang terletak padanya Ka‘bah.
1.4       Apabila pengikut Islam bertambah, Rasulullah s.a.w. berhijrah ke Madina pada tahun 622M. Antara perkara pertama yang dilakukan oleh Baginda s.a.w. adalah membina ruang berkumpul untuk orang ramai dan itu adalah institusi pertama dibina dan dikenali sekarang sebagai Masjid al-Nabawi.
1.5       Di dalam masjid ini terdapat halaman rumah Rasulullah s.a.w. Selain ianya menjadi tempat ibadah, ia menjadi tempat berkumpul orang ramai, tempat Nabi s.a.w. menyampaikan dakwah, khutbah, memimpin solat, tempat membincangkan isu-isu sosial dan politik masyarakat.
1.6       Kesan daripada legesi peninggalan Nabi s.a.w. inilah, masjid-masjid yang dibangunkan selepasnya mengambil contoh fungsi dan peranan Masjid al-Nabawi yang menjadi obor menerangi kehidupan manusia sehingga kini sejak berabad lamanya.
2.      Masjid di Dunia Melayu
2.1       Secara tradisi sejak dulu lagi, masjid menjadi tumpuan masyarakat yang hidup di Bandar atau kampong dan sebati dalam kehidupan harian masyarat Islam. Masjid bukan sekadar bangunan untuk masyarakat mendirikan solat sahaja malah, ianya berfungsi sebagai wadah pertukaran budaya.
2.2       Islam sampai di rantau ini pada kurun ke 10/11. Namun, masjid tertua mungkin sudah wujud di rantau ini pada kurun ke 10, walaupun tidak terdapat sisa-sisa bangunan yang dapat dikesan kerana, kebanyakkan masjid dibina menggunakan asas kayu yang mudah musnah di telan zaman.
2.3       Walau bagaimanapu, masjid tertua yang pernah wujud di rantau ini adalah masjid Masjid Agung Demak di Jawa Tengah. Ini kerana, kesultanan Demak wujud pada akhir kurun ke 15 dan telah memainkan peranan besar dalam menyebarkan ajaran Islam, secara khusus di kepulauan Jawa.
3.      Masjid di Singapura
3.1       Islam bertapak di Singapura pada kurun ke 14. Namun, agama Islam hanya mula berkembang pada kurun selepasnya apabila Singapura dipengaruhi oleh kesultanan Melaka. Jadi, masjid telah wujud sejak kurun ke 15 dan seterusnya.
3.2       Pada awal kurun ke 17, sejarah ada mencatatkan bahawa Kallang Basin sebagai pusat perdagangan dan pangkalan Shahbandar (port master) bagi kesultanan Johor. Tidak mustahil, masjid pernah dibina di tempat ini sekalipun tidak ada sisa bangunan yang dapat dikesan tercatat dalam lipatan sejarah (Buyong Adil, 1972).
3.3       Walaupun tiada rekod awal, masjid tertua yang masih berdiri di Singapura adalah masjid Omar Kampong Melaka. Terletak di Selatan tebing sungai Singapura, dibina pada tahun 1820 oleh seorang peniaga jutawan, Syed Omar Ali Aljunied yang datang dari Palembang, Sumatra. Masjid ini telah melalui proses naik taraf sebanyak dua kali, pertama pada tahun 1855 dan 1981. Masjid ini sekarang telah diwartakan sebagai bangunan sejarah (historical monument) oleh Lembaga Warisan Sejarah Singapura (Singapore Preservation of Monuments Board).
3.4       Sebuah lagi masjid adalah masjid Sultan, terletak di Kampong Glam, dibina pada tahun 1823. Rekabentuk asal masjid dengan bumbung bertingkat menyerupai rekabentuk Nusantara yang terdapat pada masjid Demak. Namun, rekabentuk yang ada sekarang adalah gabungan Parsi, Mooris dan Turki, membentuk senibina Islam dengan kubah dan menara yang besar dan tinggi, siap dibina pada tahun 1928, menggantikan bangunan lama bagi memenuhi keperluan masyarakat yang semakin meningkat (Anthony Green, 2007).
3.5       Masjid Sultan ini selain berfungsi sebagai tempat ibadah, ianya juga menjadi ikon dan tempat tumpuan pelancong yang berkunjung untuk menyaksikan kehidupan beragama masyarakat Islam yang bertenaga di Singapura.
3.6       Beberapa lagi buah masjid telah dibina pada kurun ke 19, sebahagainnya masih ada hingga sekarang, kebanyakkannya dibangunkan oleh peniaga bangsa Arab dan India, seperti masjid Dawoodi Bohra Mosque (1829) di Hill Street, Al-Abrar Mosque (1827), Jamae Chulia (1830) di South Bridge Road, Bencoolen Mosque (1845) di Bencoolen Street, Hajjah Fatimah Mosque (1846) di Beach Road dan Abdul Ghafoor (1850) di Dunlop Street.
3.7       Di Singapura, masjid adalah benteng penting bagi identiti umat Islam dan imbul penyatuan masyarakat. Masjid bukan hanya fokus kegitannya pada aktiviti agama, malah menjadi pusat pembelajaran Islam dan pembangunan sosial.
3.8       Setakat ini, terdapat 71 buah masjid di Singapura dan kebanyakan masjid-masjid ini diterajui oleh para sukarelawan yang menjadi anggota Lembaga Pentadbir Masjid (LPM). Pelantikan mereka dibuat oleh Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) untuk jangkamasa tiga tahun dan di pejabat MUIS terdapat unit yang memantau pengurusan masjid secara umum (http://www.muis.gov.sg).
4.      Pengurusan Masjid di Singapura
Pengurusan masjid di Singapura telah melalui berbagai fasa pembaharuan dan perubahan di sebabkan keperluan semasa masyarakat. Antaranya adalah seperti berikut:
4.1              (1968), AMLA Dikuatkuasakan, Peranan Masjid Dilegitimasikan.
4.1.1    Setelah Singapura mencapai kemerdekaan pada tahun 1965, Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (AMLA) telah digubal dan berkuatkuasa pada tahun 1968 dengan penubuhan Majlis Ugama Islam Singapura (http://statutes.agc.gov.sg).
4.1.2    Salah satu peranan MUIS adalah, mentadbir semua masjid “to administer all mosques” seperti termaktub dalam peruntukan 3.2(e) AMLA. 

4.2       (1975), Dana Pembinaan Masjid (MBF) Ditubuhkan.

4.2.1    Dalam tahun 1970an, Singapura terus berkembang, surau-surau lama dan masjid terpaksa memberi laluan kepada projek-projek pembangunan negara yang pesat.

4.2.2    Pemimpin Islam menyedari hakikat bahawa dalam sebuah Negara yang baru merdeka dan masyarakat Islam hanya membentuk 15% dari jumlah keseluruhan penduduk maka agak sukar untuk mendapatkan dana bagi mebina sebuah masjid baru untuk menggantikan yang lama, melainkan semua sumber-sumber dikerahkan.

4.2.3    Pemerintah juga mengakui keperluan tersebut, akan tetapi dasar kerajaan yang mengamalkan sistem secular, pemerintah mengambil pendekatan berkecuali (neutral) tidak memberi keistimewaan kepada mana-mana agama yang dianuti oleh masyarakat Singapura.
4.2.4    Pada 1975, dengan bantuan pemerintah, Dana Pembangunan Masjid (MBF) telah ditubuhkan, tujuannya adalah untuk mengutip dana daripada pekerja Islam melalui Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Central Provident Fund (CPF) sebagai salah satu mekanisma untuk membina masjid jenerasi baru di kawasan perumahan.
4.2.5    Masjid pertama berjaya dibina di bawah skim MBF adalah pada tahun 1977, iaitu Masjid Muhajirin, yang terletak di Pusat Islam, Bradell Road, dikenali sebagai Singapore Islamic Hub.
4.2.6    Sehingga tahun 1982, terdapat 83 masjid di Singapura berkhidmat untuk 400,000 orang Islam membentuk 16.5% dari jumlah penduduk keseluruhan. Namun, sekarang ini pada tahun 2017, bilangan masjid hanya tinggal sebanyak 71 buah.  
4.2.7    MBF adalah satu kehendak bersama masyarakat Islam menggerakkan sumber, dalam istilah melayu disebut semangat “bergotong-royong”. Dalam aspek pengurusan masjid, skim MBF telah memberi tiga kesan positif kepada masyarakat Islam pada waktu itu, seperti berikut (http://www.muis.gov.sg):
a)      Membantu mengurangkan masa, tenaga dan sumber umat Islam mengumpul dana untuk membangun masjid. 
b)      Struktur organisasi dan sistem kewangan di masjd-masjid yang baru dibina diselarikan. 
c)      Mengukuhkan lagi semangat kerjasama di kalangan umat Islam terhadap komitmen membangun masjid baru. 
4.3       (1982), Kertas Cadangan Garispandu Peranan Masjid.
4.3.1    Sejak awal 1980an, masjid-masjid di Singapura telah meluaskan kegiatannya menjangkaui perkara-perkara berikut:
a)      Pusat nasihat keluarga. 
b)      Pusat khidmat maklumat;
c)      Pusat latihan akademi dan dakwah;
d)     Pusat bantuan bagi orang susah dan anak yatim
4.3.2    Pada tahun 1982, MUIS telah mengeluarkan satu laporan yang melakarkan garispandu besar peranan bagi enam buah masjid baru yang telah dibina menggunakan dana MBF antara tahun 1975 hingga1980 (Mansur Sukaimi, 1982).
4.3.3    Laporan ini menunjukkan kesungguhan MUIS melihat akan kepentingan peranan dan fungsi institusi masjid dalam kehidupan seharian masyarakat Islam di Singapura. Antara yang digambarkan dalam laporan tersebut adalah:
It (the mosque) is meant to be a place of worship, an educational institution, a spiritual centre, a council chamber for the deliberation of community affairs, a community service centre, a secretariat office or other such purpose that will bring about the optimal growth and prosperity of the Muslim, individually and as a collective entity.”
4.3.4  Ini adalah salah satu usaha MUIS dan masyarakat secara kolektif untuk meningkatkan lagi fungsi masjid secara komprehensif bagi memenuhi keperluan masyarakat yang berubah dari sebuah kapong kepada sebuah bandar metropolitan.
4.3.5  Berikut adalah sebahagian wawasan kegiatan-kegitan masjid baru yang tercatat dalam laporan (1982):
Educational
Religious
Public Events
Kindergartens
Daily Prayers
Awal Muharram
Religious classes
Friday prayers
Maulid Nabi s.a.w
Lessons on Qur’an
and Hadith
Tarawih and prayers for
Aidil Fitri and Aidil Adha
Israk Mikraj
Courses for Haj pilgrims
Circumcision
Provisions of free porridge and meals during Ramadhan
Lessons on the management of Muslim deaths
Administration of deaths
and burials
Collection of Zakat Fitrah
Kuliah Subuh (Lectures)
Readings of Qur’an and Hadith
Aqiqah-Korban
Religious lectures and talks
Administration of orphans, destitute and welfare matters
Administration of Hajj
Arabic language and “Jawi”
Administration of converts
National Day ceremonies
Library services
Family counselling
School holidays’ activities
Tuition and remedial classes


Leadership and community
development courses





Granting of scholarship
and financial assistance




4.4       (1994), Penganjuran Seminar (Singapore MUIS, 1994)

4.4.1    Peminpin masjid merasakan perlu diperkukuhkan lagi sistem pengurusan dan perkhidmatan masjid sejak dari tahun 1980an, bagi mengatasi cabaran alaf baru.

4.4.2    Oleh itu, sebuah seminar dianjurkan membincangkan berkisar kepada perkara-perkara berikut:
a)      Mengkaji semula tahap pencapaian masjid 
b)      Mengenalpasti tahap kekuatan dan kelemahan 
c)      Memeta halatuju, visi dan strategi agar masjid kekal relevan.

4.5       (1996), Seminar Kedua (Singapore MUIS, 1996).

4.5.1    Dua tahun selepas seminar pertama diadakan, seminar kedua menyusul bagi membincangkan kedudukan masjid dalam empat aspek teras.

4.5.2    Antara aspek tersebut adalah seperti berikut:
a)      Perkhidmatan agama
b)      Pendidikan Islam
c)      Khidmat keluarga dan kebajikan 
d)     Maklumat dan rujukan
4.6       (1999-2000), Siri Perbincangan (Singapore MUIS, 2000).
4.6.1    Beberapa siri perbincangan dengan pemimpin masyarakat diadakan melibatkan pegawai dan pentadbir lebih 35 buah masjid. Perbincangan tertumpu kepada tema “pengukuhan keberkesanan masjid di alaf 21” (strengthening mosque effectiveness in the 21st century).
4.6.2    Hasil perbincangan, beberapa bidang penting dikenalpasti untuk diberikan perhatian khusus bagi meningkatkan piawaian masjid sebagai Pusat Kecemerlangan (Centre of Excellence).
4.6.3    Antaranya adalah:
a)      Kepimpinan masjid  
b)      Pengurusan dan pentadbiran masjid  
c)      Pembangunan sumber manusia
d)     Kewangan dan sumber kewangan
e)      Sistem komunikasi  
f)       Teknologi maklumat
g)      Perancangan program
5.      Cabaran Masjid Alaf Baru
5.1              Apabila dunia memasukki alaf baru 2000, banyak cabaran baru dihadapi masyarakat yang mendorong pemimpin masjid melakukan rombakan demi rombakan untuk mengukuhkan lagi institusi masjid dalam kehidupan masyarakat.
5.2              Antara cabaran terbesar adalah seperti berikut:
a)      Globalisasi
b)      Modenisasi
c)      Demografik penduduk
d)     Trend keagamaan
6.      Penyusunan Semula Masjid
6.1       Di sebabkan cabaran-cabaran terbaru yang dihadapi, maka para pemimpin masjid berpendapat, peranan masjid perlu disusun semula dari segi kepimpinan dan pengisian selain meneruskan khidmatnya dalam tujuh bidang teras masjid sebagai Pusat Kecemerlangan Centre of Excellence yang telah dilakarkan pada (1999-2000).
6.2       (2005) Konvension Masjid (Singapore MUIS, 2005)
6.2.1    Terdapat lima teras diperkenalkan dalam konvesyen 2005, ianya adalah:
a)      Fokus masyarakat, dalam semua aspek pentadbiran dan perkhidmatan masjid
b)      Menganjurkan program khusus, bagi memenuhi keparluan masyarakat semua peringkat yang berbeza
c)      Memupuk semangat pemilikan melalui pemerkasaan masyarakat sivik.  
d)     Memupuk sikap urustadbir masjid yang baik khususnya ketelusan dan tanggungjawab dalam bidang kewangan dan operasi masjid
e)      Mengamalkan semangat kerjasama melalui perkongsian kerja dan bergerak ke arah tujuan bersama bagi semua masjid
6.2.2    Daripada lima teras tersebut maka lahirlah empat cadangan strategik Konvensyen 2005 seperti berikut:
a)      Meyusun semula kandungan pembelajaran Islam dengan merombak kurikulum dan methodologi, serta menempa identiti Islam Singapura di masjid.
b)      Membentuk semula kepimpinan, dengan menyusun struktur untuk mengangkat kedudukan pimpinan masjid lebih tinggi, di samping mengukuhkan keupayaan pemimpin dan membudayakan semangat sivik dalam masyarakat masjid.
c)      Memperkenalkan dan melaksanakan idea Social Enterprise di masjid, dengan menarik sumber untuk memaksimakan faedah dan memperkenalkan sistem kecemerlangan masjid Mosque Excellence System.
d)     Membentuk semula pengisian pembangunan sosial, dengan menjadikan masjid lebih mesra belia, mesra keluarga dan mesra masyarakat.

6.3       (2011) Konvension Masjid (Singapore MUIS, 2011)
6.3.1    Presiden MUIS, Hj Mohd Alami Musa ada menyebut dalam mesyuarat masjid-masjid pada 16 April 2011 bertempat di masjid Sultan: 
Telah banyak usaha dilakukan untuk “do things right” dan kemudian “doing the right things”. Tetapi, dengan perubahan lanska socio-ekonomi dan demografi hari ini, maka tibalah masnya pemimpin masjid lawati revisit semula masjid dengan berkata: “What more can be done and done differently?”
6.3.2    Menerusi saranan tersebut, pemimpin masjid terdorong melakukan perubahan di samping mahu menyuntik nilai-nilai teras core values. Terdapat empat nilai teras yang menjadi pegangan asas pimpin masjid. Ianya adalah:
a)      Iman: berkhidmat di masjid dengan penuh taqwa
b)      Ilmu: semua perbuatan berasaskan kefahaman Qur’an dan Sunnah, mempunyai pengetahuan mendalam tentang masyarakat serta berkeupayaan mengurus masjid.
c)      Ihsan: bersungguh-sungguh memeberi khidmat dan melayan semua manusia dengan kasih sayang, belas kasihan serta hormat.
d)     Islah: menjadi ajen perubahan dan sanggup merubah kehidupan orang lain.
6.4       Peranan Masjid Alaf Baru

6.4.1    Selain empat nilai yang menjadi teras asas kepimpinan masjid alaf baru, ada tiga cadangan strategik yang diketengahkan dalam Konvesyen 2011. Ianya adalah:
a)      Meningkatkan Kerohanian (Enhancing Spirituality).
b)      Membimbing Masyarakat (Guiding Community).
c)      Merubah Kehidupan (Changing Lives).


6.4.2    Meningkatkan Kerohanian
a)      Mengukuhkan masjid sebagai institusi yang menyediakan ketenangan dan meningkatkan kerohanian masyarakat melalui program-program agama yang berkesan.
b)      Menyediakan ruang di masjid untuk masyarakat memperoleh ketenangan jiwa
c)      Pemimpin masjid, pegawai, asatizah, Imam sentiasa bersiap sedia memberikan bantuan, sokongan dan bimbingan masyarakat
d)     Menyediakan program sosio-agama yang dapat mendalamkan kerohanian, menguatkan iman, meningkatkan keyakinan dan ketahanan beragama dalam masyarakat.

6.4.3    Memimpin Masyarakat
a)      Membangun kepimpinan masjid yang bakal membuat perubahan dan memimpin masyarakat di dalam dunia yang semakin mencabar.
b)      Meneruskan plan MC05 dengan menjadikan masjid mesra keluarga, belia dan masyarakat.
c)      Memperkenalkan program wajib sijil pengurusan masjid separuhmasa kepada semua penjawat penting masjid sepenuhmasa
d)     Menaikkan taraf peranan Imam Eksekutif, mejadi tokoh agama masyarakat.
e)      Memupuk budaya kepimpinan rendah diri dengan falsafah bahawa, pengunjung dan pelawat adalah tetamu Allah SWT.
f)       Meneruskan dasar kepelbagaian melibatkan lebih ramai golongan muda, wanita, dan warga baru Islam di dalam kepimpinan dan pengurusan masjid.
6.4.4    Merubah Kehidupan
a)      Menjadikan masjid sebagai touch point yang merubah kehidupan dengan meningkatkan jangkauan.
b)      Mewujudkan asas sokongan, meningkatkan penyertaan program-program dan meredakan cabaran sosial masyarakat.
c)      Mewujudkan asas sokongan kepada orang-orang yang dating ke masjid dengan semangat kepemilikan yang tinggi dan untuk menyumbang di masjid tanpa kepentingan peribadi.
d)     Mengamalkan konsep dari buaian ke liang lahad (cradle to grave) untuk masyarakat sebagai pusat kehidupan mereka.
e)      Meningkatkan keupayaan outreach dengan mengukuhkan jaringan masyarakat untuk membawa lebih ramai datang ke masjid.
f)       Meningkatkan inisiatif pembangunan sosial bagi meringankan cabaran yang dihadapi oleh masyarakan di kejiranan masjid.
6.4.5    Sehingga hari ini, masjid-masjid di Singapura bergerak mengikut landasan yang telahpun dilakarkan oleh pemimpin-pemimpin masjid melalui platform Konvension 2011. Konvensyen selanjutnya akan di adakan pada tahun 2018.
7.         Penutup
7.1       Semua idea dan cadangan-cadangan yang dikemukakan adalah hasil kerja keras masyarakat dan kepimpinan masjid yang mahukan perubahan-perubahan dan pembaharuan bukan hanya bangunan luaran masjid akan tetapi, pengisian-pengisian (content) yang dapat mendalamkan iman, ilmu pengetahuan, serta ketenangan jiwa masyarakat.
7.2       Selain itu, masjid juga menjadi tempat bagi masyarakat mendapatkan bantuan sosial bagi meringankan sedikit bebanan-bebanan yang dihadapi masyarakat, selain menjadi pusat rujukan dalam semua bidang yang diperlukan. Masjid akan memainkan peranannya menyalurkan keperluan masyarakat kepada agensi-agensi yang berkaitan dengan masalah mereka.
7.3       Kesemua cadangan strategik beserta dengan initiatif yang dibentangkan dalam perbincagan menjadi wawasan masjid-masjid dan dilaksanakan dalam tempoh 5 atau 7 tahun untuk direalisasikan. Setelah itu, ianya akan diperhalusi semula dalam platform yang lain pula bagi mendapatkan maklumbalas baru demi pengukuhan masjid.
7.4       Kesimpulannya, perubahan pasti berlaku terhadap insitusi masjid di sebabkan perubahan keadaan. Cadangan-cangan baru perlu diadakan bagi membolehkan masjid bergerak seiring dengan kemajuan Negara dan dunia. Masjid tidak lagi mamapu bergera secara bersendirian untuk mengatasi cabaran. Oleh itu, penubuhan kelompok masjid (EMC) dan Masjid Mengetui Pembangunan Sosial (SD Lead Mosque) adalah salah satu usaha penyatuan.
7.5       Hari ini, masjid-masjid di Singapura telah merealisasikan kebanyakan visi dan misi yang telah dicadangkan melalui kertas cadangan dan seminar sejak tahun 1968 sehingga Konvensyen masjid yang terakhir pada tahun 2011 dan seminar selanjutnya akan berlaku pada 2018.
7.6       Hasil seminar sebagai contoh, masyarakat tidak lagi mempunyai tanggapan stereotaip jantina mengenai peranan wanita di masjid. Kaum wanita telah memainkan peranan penting menerajui kepimpinan masjid yang selama ini didominasi oleh kaum lelaki. Kepimpinan tertinggi masjid-masjid besar kebanyakannya berjawatan sepenuhmasa dan pegawai-pegawai masjid wajib mengikuti kursus-kursus pengurusan yang ditetapkan oleh MUIS. Semuanya ini untuk menjadikan masjid-masjid sebagai pusat kominiti masyarakat yang berdaya saing.
 06 September 2017

Wassalam.  

Popular posts from this blog

Teknik Rawatan Sihir Kaedah Al-Quran

Teknik Rawatan Sihir Kaedah Al-Quran Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar 15.04.2010 Pendahuluan Masaalah sihir adalah masalah besar yang wajib dibuat kajian oleh para ‘ulama’. Adalah menjadi tanggungjawab mereka membasmi kegiatan sihir yang berleluasa dikalangan masyarakat kita hari ini. Tukang sihir bekerja siang malam membantu menunaikan niat jahat sesaorang terhadap sesama manusia, semata-mata memperoleh kepentingan peribadi. Akibatnya, ramai manusia merana hasil perbuatan tukang sihir tadi. Oleh yang demikian, hukum menerangkan tentang bahaya sihir terhadap masyarakat adalah wajib keatas para ‘ulama’. Bahkan yang lebih penting lagi memberi bantuan berupa perubatan yang diizinkan oleh Islam keatas mereka yang menderita akibat mangsa sihir supaya masyarakat tidak terpengaruh dengan tukang sihir apatahlagi mengharapkan bantuan mereka ketika dalam kesusahan. Nota ini telah saya bahagikan kepada empat bahagian berikut: · Bahagian Pertama: Pengenalan Tentang Sihir

FATWA DAN FUNGSINYA

FATWA DAN FUNGSINYA SEBAGAI KOMUNIKASI HUKUM MASYARAKAT ISLAM SINGAPURA: SATU PENELITIAN Oleh Ustaz Dr. Suhaimi bin Mustar 15.04.2010 Pendahuluan Rasulullah s.a.w diutus Allah s.w.t sebagai rahmat sekian alam. Dalam menjalankan tugas sebagai rasul, Rasulullah s.a.w bertanggungjawab menyeru umat manusia dengan memberikan panduan-panduan dan memperjelaskan ketentuan hukum daripa Allah s.w.t. Ketentuan hukum-hukum tersebut disampaikan melalui tiga bentuk: a) Penjelasan hukum melalui al-Quran b) Penjelasan hukum melaui al-Sunnah c) Penjelasan melalui ijtihan Baginda sendiri. Fatwa tidak terhenti dengan kewafatan Rasulullah s.a.w. Malah, poses ini telah diikuti oleh jenerasi yang hidup selepas Nabi s.a.w mulai daripada jenerasi sahabah, tabi’in dan pengikut tabi’in sehinggalah hari ini dalam mengeluarkan sesebuah fatwa. Definisi Fatwa Menurut ibn Mandzur: “perkataan fatwa berasal dari perkataan Arab al-fata, alfutya, alfutwa yang bererti penjelasan tentang
HARTA PEWARISAN (PUSAKA)             Harta pusaka ialah peninggalan sesaorang yang telah meninggal dunia, baik berupa harta benda atau hak-hak ataupun aset yang mempunyai nilai kebendaan yang dibenarkan syariat untuk dipusakakan oleh ahli waris. Sabda Nabi s.a.w. :             Terjemahnnya: "Baragsiapa yang meninggalkan sesuatu hak atau harta, maka hak atau harta itu adalah untuk ahli warsnya setelah kematiannya".             Perkara-perkara yang termasuk sebagai harta pusaka si mati adalah: a.        Harta benda yang bersifat tetap seperti bangunan, tanah, ladang dan seumpamanya b.       Harat benda yang bersifat tidak tetap atau boleh bergerak seperti, wang tunai, peralatan, kenderaan, barang-barang kemas, pakaian dan seumpamanya. c.        Hutang-hutang orang kepada si mati. d.       Harta benda yang telah digadai oleh si mati dan boleh ditebus. e.        Harta benda yang telah dibeli oleh si mati semasa hayatnya berupa sesuatu pembelian yang suda